czytaja w loLiceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Nisku zakończyło działania związane z realizacją projektu Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

11 maja 2016 roku została podpisana umowa pomiędzy Podkarpackim Kuratorem Oświaty w Rzeszowie a Powiatem Niżańskim w sprawie przekazania dotacji celowej w wysokości piętnastu tysięcy złotych na realizację „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa" Była ona wynikiem stworzenia projektu działań promujących czytelnictwo przez nauczycieli LO. Koordynatorem z ramienia szkoły był polonista – Marcin Folta. Projekt realizowano w ścisłej współpracy z niżańską filią Biblioteki Pedagogicznej w Tarnobrzegu oraz Publiczną Biblioteką Miejską w Nisku.

Realizację przedsięwzięcia zainicjowała impreza w ramach akcji „Jak nie czytam, jak czytam”, która odbyła się 10 czerwca. Każdy czytał to, na co miał ochotę. Chodziło o ustanowienie rekordu czytania w jednym momencie, ale przede wszystkim promocję czytelnictwa, przekonanie młodych, że czytaniem można i należy się chwalić. Liceum, przy współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Nisku i NCK „Sokół”, przygotowało związaną z akcją imprezę plenerową w Parku Miejskim w Nisku. Koordynator projektu, Marcin Folta, mówił o kryzysie czytelnictwa w Polsce, podkreślał zalety płynące z czytania, jego wpływ na rozwój człowieka.  Fragmenty ulubionych książek prezentowali lokalni politycy, działacze kultury, pedagodzy.  Zwieńczeniem całości było podpisanie umowy o współpracy pomiędzy niżańskim liceum a Biblioteką Pedagogiczną – jej sygnatariuszami byli dyrektor szkoły - Jerzy Stelmach oraz kierowniczka biblioteki - Anna Banach.

Trzeciego września, na małych plantach w Nisku, miało miejsce Narodowe Czytanie powieści Henryka Sienkiewicza „Quo vadis”. Ta ogólnopolska impreza odbywała się pod patronatem pary prezydenckiej. Do udziału w przedsięwzięciu zaangażowali się ludzie kultury, oświaty, samorządowcy, przedstawiciele służb mundurowych.

Od początku roku szkolnego uczniowie pod opieką bibliotekarki odbywali wizyty w Publicznym Przedszkolu Nr 1 w Nisku, podczas których czytali przedszkolakom. Szereg wizyt objął wszystkie grupy wiekowe maluchów.

W klasach pierwszych, drugich i trzecich LO przeprowadzony został projekt edukacyjny pod tytułem „Od kamiennej tabliczki do e-booka. Historia książki z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej”. Towarzyszyła temu wystawa cymeliów ze zbiorów biblioteki szkolnej. Dla potrzeb projektu i rozwoju czytelnictwa w szkole, modyfikacji uległ regulamin biblioteki.

Podczas listopadowego  spotkania z rodzicami uczniów wygłoszona została pogadanka na temat stanu czytelnictwa w Polsce. Wystąpienie uwzględniło tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży. Podkreślano  rolę domu i rodziców w kształtowaniu nawyków i preferencji czytelniczych dzieci, przedstawiono dane statystyczne wynikające z raportu o czytelnictwie z 2015 roku. Była mowa o zagrożeniu społeczeństwa wtórnym analfabetyzmem, wynikającym z nieczytania.

W czasie trwania projektu prowadzone były działania zmierzające do stworzenia optymalnej listy zakupów książkowych. Uczestniczyli w nich uczniowie, nauczyciele i rodzice.

W grudniu na terenie szkoły odbyła się zbiórka książek dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Zebrano ich ponad czterysta. Część z nich trafiła w ręce podopiecznych żłobka i przedszkola. Pozostałe posłużyły  akcji pod nazwą „Wolne książki”. 13 grudnia, podczas kiermaszu świątecznego, mieszkańcy Niska mogli bezpłatnie wymienić bądź po prostu wziąć wybrane pozycje książkowe. Impreza cieszyła się dużą popularnością – książki szybko zniknęły z półek.

Końcowym efektem projektu był zakup książek do biblioteki szkolnej. W sumie nabyto ponad trzysta tytułów wydawniczych w liczbie ponad pięciuset egzemplarzy. Obok powieści dla młodzieży, kryminałów, fantastyki, znalazły się pozycje z zakresu historii, sztuki, biografie, komiksy, wydawnictwa specjalistyczne i wreszcie lektury. Miłośnicy literatury i wiedzy nie posiadają się z radości.