CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 95

Szanowni Państwo,

miło nam poinformować, że w Instytucie Literaturoznawstwa i Językoznawstwa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach powstało internetowe Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika „Prosty język w urzędzie” (https://ilij.ujk.edu.pl/ ). Celem projektu jest realne redukowanie komunikacyjnych barier między obywatelem a instytucjami publicznymi.

Na stronie Centrum obywatele korzystający z usług urzędu mogą zadać pytanie dotyczące znaczenia i funkcji terminów prawnych, wyrażeń prawniczych i urzędowych. To właśnie tu dowiedzą się czym różni się 7 dni od tygodnia, to tu wyjaśnimy, że ‘bez zbędnej zwłoki’ to nie jest ‘niezwłocznie’, to tu będą mogli zrozumieć różnicę między małoletnim, nieletnim i młodocianym. Otrzymają odpowiedź w prostej, zrozumiałej formie.

Z kolei pracownicy urzędu mogą uzyskać porady językowe i stylistyczne wspomagające wdrażanie zasad ogólnoświatowego ruchu prostego języka (Plain Language). To tu dowiedzą się, jak napisać przejrzysty i przyjazny dla obywatela komunikat na stronę internetową, to tu wyjaśnimy, czego należy unikać, aby wypowiedź była klarowna, to tu odpowiemy na pytania związane z poprawnością języka. Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika likwiduje bariery komunikacyjne!

Główna idea projektu:
Korzystasz z usług urzędu? Nie rozumiesz jakiegoś terminu prawnego lub wyrażenia w dokumencie, który otrzymałeś? A może jesteś urzędnikiem i chcesz mieć pewność, że Twoje wypowiedzi są poprawne i zrozumiałe dla klientów urzędu? Napisz do internetowego Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika, a uzyskasz odpowiedź napisaną w prostej formie, tak abyś mógł wszystko zrozumieć. Jesteś klientem urzędu? Zadaj pytanie w zakładce „Strefa Obywatela”: https://ilij.ujk.edu.pl/strefa-obywatela-pytania/. Jesteś pracownikiem urzędu? Zadaj pytanie w zakładce „Strefa Urzędnika”: https://ilij.ujk.edu.pl/strefa-urzednika-pytania/.

Serdecznie zachęcamy do umieszczenia informacji o Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika „Prosty język w urzędzie” na stronie internetowej Urzędu. Dzięki temu zarówno klienci urzędu, jak i jego pracownicy dowiedzą się, że mogą korzystać z nowego, bezpłatnego punktu konsultacji.

W imieniu Centrum
Joanna Kowalczyk