gospodpadamiW związku z pojawiającymi się w mediach lokalnych informacjami odnośnie zmian w opłatach za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie Gminy i Miasta Nisko, nie zawsze zgodnymi ze stanem faktycznym, poniżej zamieszczamy informację w tej sprawie.

W dniu 30.06.2015r. upłynął termin umowy na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych na terenie Gminy Nisko zawartej z dotychczasowym wykonawcą. W związku z tym, w drodze przetargu wybrany został nowy wykonawca, który zaoferował najniższą cenę. Nowa umowa obowiązuje od 01.07.2015 r. Pomimo, że wybrana została oferta z najniższą kwotą to jest ona wyższa o 679417,20 zł rocznie w stosunku do umowy poprzedniej. Pobierane opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od miesiąca lipca 2015 r. nie pokrywały wzrostu kosztów, jednak, aby mieszkańcy nie ponosili większych kosztów w okresie od 01.07.2015r. do 31.12.2015r., Burmistrz Gminy i Miasta Nisko zdecydował, że różnica w kosztach będzie pokrywana z nadpłaty powstałej w latach poprzednich.

System zbiórki odpadów ma mieć charakter samofinansujący tzn. wpływy powinny zbilansować się z wydatkami. Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców, firm i instytucji muszą być zgodne z przetargiem.

W związku z tym Rada Miejska w Nisku dokonała podziału stawek:

  • została ustalona opłata z 6,00 na 7,50 zł miesięcznie od mieszkańca w stosunku do pierwszych 4 osób zamieszkujących w zabudowie jednorodzinnej w przypadku zbiórki prowadzonej w sposób selektywny;
  • została ustalona opłata z 5,00 na 7,50 zł miesięcznie od mieszkańca w stosunku do pierwszych 4 osób zamieszkałych w lokalu mieszkalnym w budownictwie wielorodzinnym będącym w zarządzie wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielni mieszkaniowej lub w zasobach gminnych w przypadku zbiórki prowadzonej w sposób selektywny;
  • pozostawiono opłatę 1 zł miesięcznie od mieszkańca od piątej i kolejnej osoby w rodzinie w przypadku zbiórki prowadzonej w sposób selektywny;
  • została ustalona opłata z 20,00 na 25,00 zł miesięcznie za przeliczeniowy pojemnik dla firm i instytucji w przypadku zbiórki prowadzonej w sposób selektywny;
  • została ustalona opłata z 30,00 na 50,00 zł miesięcznie za przeliczeniowy pojemnik dla firm i instytucji w przypadku gdy nie jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów.

Zrównanie opłat dla zabudowy jednorodzinnej i wielorodzinnej jest podyktowane:

  1. Faktem, że pierwsi otrzymują bezpłatnie worki a drudzy pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów, czyli mieszkańcy w/w zabudowy nie ponoszą kosztów na zakup worków/pojemników do selektywnej zbiórki odpadów
  2. W zabudowie jednorodzinnej w ciągu miesiąca śmieciarka podjeżdża 7-8 razy a w zabudowie wielorodzinnej 23-24 razy w zależności od miesiąca. Koszty dojazdu są w obydwu przypadkach porównywalne.
  3. Masa odpadów zmieszanych w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej jest porównywalna, w związku z tym koszty ponoszone podczas przekazywania tych odpadów do RIPOK-u są porównywalne.
  4. W zabudowie jednorodzinnej jest lepsza segregacja odpadów niż w zabudowie wielorodzinnej. W związku z tym odzyskuje się więcej surowców wtórnych, które poprzez sprzedanie do firm zajmujących się recyklingiem obniżają koszty funkcjonowania systemu.

Stawki opłat uchwalone w Gminie Nisko są porównywalne do stawek w podobnych miastach województwa podkarpackiego. Rada Miejska, Urząd, czy Mieszkańcy nie mają żadnego wpływu na wynik przetargu.