- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
Szanowni Państwo,
miło nam poinformować, że w Instytucie Literaturoznawstwa i Językoznawstwa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach powstało internetowe Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika „Prosty język w urzędzie” (https://ilij.ujk.edu.pl/ ). Celem projektu jest realne redukowanie komunikacyjnych barier między obywatelem a instytucjami publicznymi.
Na stronie Centrum obywatele korzystający z usług urzędu mogą zadać pytanie dotyczące znaczenia i funkcji terminów prawnych, wyrażeń prawniczych i urzędowych. To właśnie tu dowiedzą się czym różni się 7 dni od tygodnia, to tu wyjaśnimy, że ‘bez zbędnej zwłoki’ to nie jest ‘niezwłocznie’, to tu będą mogli zrozumieć różnicę między małoletnim, nieletnim i młodocianym. Otrzymają odpowiedź w prostej, zrozumiałej formie.
Z kolei pracownicy urzędu mogą uzyskać porady językowe i stylistyczne wspomagające wdrażanie zasad ogólnoświatowego ruchu prostego języka (Plain Language). To tu dowiedzą się, jak napisać przejrzysty i przyjazny dla obywatela komunikat na stronę internetową, to tu wyjaśnimy, czego należy unikać, aby wypowiedź była klarowna, to tu odpowiemy na pytania związane z poprawnością języka. Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika likwiduje bariery komunikacyjne!
Główna idea projektu:
Korzystasz z usług urzędu? Nie rozumiesz jakiegoś terminu prawnego lub wyrażenia w dokumencie, który otrzymałeś? A może jesteś urzędnikiem i chcesz mieć pewność, że Twoje wypowiedzi są poprawne i zrozumiałe dla klientów urzędu? Napisz do internetowego Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika, a uzyskasz odpowiedź napisaną w prostej formie, tak abyś mógł wszystko zrozumieć. Jesteś klientem urzędu? Zadaj pytanie w zakładce „Strefa Obywatela”: https://ilij.ujk.edu.pl/strefa-obywatela-pytania/. Jesteś pracownikiem urzędu? Zadaj pytanie w zakładce „Strefa Urzędnika”: https://ilij.ujk.edu.pl/strefa-urzednika-pytania/.
Serdecznie zachęcamy do umieszczenia informacji o Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika „Prosty język w urzędzie” na stronie internetowej Urzędu. Dzięki temu zarówno klienci urzędu, jak i jego pracownicy dowiedzą się, że mogą korzystać z nowego, bezpłatnego punktu konsultacji.
W imieniu Centrum
Joanna Kowalczyk
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Nisku informuje, że w 2021 roku wnioski w ramach Programu „Aktywny Samorząd” MODUŁ I i MODUŁ II, przyjmowane będą wyłącznie drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy SOW (System Obsługi Wsparcia Finansowego ze środków PFRON) pod adresem: https://sow.pfron.org.pl
Termin przyjmowania wniosków:
MODUŁ I:
Od 1 marca 2021 r. do 31 sierpnia 2021 r.
MODUŁ II:
Od 1 marca 2021 r. dnia 31 marca 2021 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2020/2021) oraz od 10 września 2021 r. dnia 10 października 2021 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2021/2022).
Załączniki należy pobrać i w formie skanu dołączyć poprzez platformę SOW w trakcie składania wniosku (załączniki zamieszczone są w systemie).
Do prawidłowego złożenia wniosku wymagane jest posiadanie Profilu Zaufanego lub Kwalifikowanego Podpisu Elektronicznego.
Moduły, obszary i zadania programu, które będą realizowane w 2021 roku:
Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:
Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu,
Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu,
Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego,
Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu, adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu.
Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności
(do 16 roku życia) lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych,
Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku,
Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności
(do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy,
Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności.
Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności i dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym,
Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,
Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności,
Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, (co najmniej na III poziomie jakości), adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności,
Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania.
Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką), adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, którzy są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka.
Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w szkole wyższej lub szkole policealnej albo kolegium, a także do osób mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
Pismo informujące na temat projektu programu pn. "Program aktywizacji gospodarczo-turystycznej woj. Podkarpackiego poprzez promocję cennych przyrodniczo i krajobrazowo terenów łąkowo-pastwiskowych z zachowaniem bioróżnorodności w oparciu o naturalny wypas zwierząt gospodarskich i owadopylność - Podkarpacki Naturalny Wypas III".